FIAT 500 a kultikus olasz kisautó

Szerző képe

By Szalai Nóri

Az olasz ipar hamisítatlan mesterműve az 1950-es években Európa-szerte lendületet adott az automobilizmus elterjedésének, és immár hatvanhét éve testesíti meg az olasz zsenialitást, a La Dolce Vita esszenciáját

Június 4. a FIAT-nál pirosbetűs ünnep, hiszen ezen a napon született meg az a legolaszabb olasz kiskocsi, a Fiat 500, mégpedig egészen pontosan 1957. június 4-én, azaz idén töltötte be a 67. életévét.

A Fiat 500-ast Dante Giacosa tervezte. A nagy tömegeknek szánt apró, megfizethető autó az olasz gazdaság háború utáni talpra állásának kulcsfontosságú oszlopává vált. Giacosa dizájnja azonnal általános elismerésben részesült, és hozzájárult ahhoz, hogy az autó – annak különleges esztétikumával egyetemben – kulturális ikonná, az olasz kreativitás megtestesítőjévé váljon. Ez a hagyaték ma érvényesebb, mint valaha. Amint azt a „Buon Compleanno 500!” ünnepi videó is hirdeti, a Fiat 500 még név, típusjelzés, embléma vagy bármilyen egyéb azonosító jelzés nélkül is első pillantásra felismerhető.

Nézd meg a videót!

Ikonikus formaterve és a La Dolce Vita örök szellemiségét sugárzó karaktere mi másból is fakadhatna, mint az olasz zsenialitásból, és persze a FIAT kézműves igényességéből: a modell töretlen lelkesedéssel örvendezteti rajongóit világszerte, és testesíti meg az olasz kreativitás időtlen esszenciáját.

Az elmúlt 67 év során a modell három generációjának jellegzetes személyisége formálta a Fiat 500 arculatát. Az első generáció az 1960-as években mobilitást és szabadságot biztosított mindenki számára. Valódi kulturális jelenséggé vált, és imádnivaló márkává nemesedett. A 2007-ben bevezetett, második modellgenerációval a Fiat 500 olyan értékekkel gazdagította a városi autók szegmensét, mint a vagányság vagy a sárm. Erőteljes divatikonná vált, amely stílusával meghódította a világot. 2020-ban elérkezett a harmadik generációs modell ideje. Az 500e magával ragadó karakterével, innovatív természetével és fejlett technológiai tartalmával forradalmasította a fenntartható városi mobilitás koncepcióját.

Az 1957-es világpremier óta több mint 7,5 millió Fiat 500-as talált gazdára világszerte, megerősítve a modell ikonikus státuszát, amely kitörölhetetlenül vésődött bele az autósok egymást követő generációjának kollektív tudatába, életkortól, ízléstől és nemzetiségtől függetlenül. A modell globális sikerének titka a folyamatos evolúcióban rejlik, amely során ugyanakkor mindvégig hű tudott maradni alapvető értékeihez. Erről az elkötelezettségről tanúskodik az a számtalan különkiadás is, amelyek az évek során megjelentek a kínálatban, és amelyek egytől egyig hozzájárultak a modell lankadatlan vonzerejéhez, és tovább erősítették annak kulturális jelentőségét.

A neves évfordulón a FIAT még büszkébb arra, hogy világszerte képviselheti Olaszországot. Olyannyira, hogy a hamarosan érkező Fiat 500 Ibrida – amely 2025 végén, 2026 elején kerülhet forgalomba – a Mirafiori üzemben készül majd, az olaszországi Torino városában. A hibrid modell a mellé a Fiat 500e modell mellé fog besorolni, amelyet ugyancsak Mirafioriban tervezett és fejlesztett a FIAT.

A FIAT 500e világszerte elérhető, minden jelentős térségben, 48 országban forgalmazzuk. A modell bevezetése óta vezeti az elektromos miniautók (BEV A-szegmens) európai eladásait: tíz villanymotoros városi kisautóból négy Fiat 500e; a modell tíz országban összesen negyvenhárom nemzetközi elismerésben részesült.

Fiat 500e Giorgio Armani

Nemcsak a 500 ünnepelt idén, hiszen maga a FIAT gyár is jelen évfordulóhoz érkezett: idén lett 125 éves.  A FIAT különleges évfordulóján, sőt, jelképesen Giorgio Armani mester születésnapján nagy jelentőségű együttműködés lépett életbe a Giorgio Armani márka és a FIAT között.

Ez a két, világszerte elismert olasz márka nem először működik együtt, hiszen 2020-ban már bemutattak egy exkluzív, egyedi 500e modellt. Most pedig azért egyesítették erőinket, hogy létrehozzá a Made in Italy  értékrend legnagyszerűbb négykerekű megtestesítőjét: az 500e Giorgio Armani modellt.

A történelem során most először fordul elő, hogy az olasz formatervezés, stílus, kézműves minőség, zsenialitás és nemzetközi siker két ilyen, ikonikus képviselője összefog, hogy egy „instant klasszikust” teremtsen.

Egy olyan autóról van szó, amelyet nem egyszerűen vezetünk, sokkal inkább viselünk, és amely a torinói Centro Stile FIAT és az Armani dizájnközpont kiemelkedő szaktudását ünnepli. A két vállalat formatervezői hónapokon át dolgoztak együtt azon, hogy a márkák szellemiségét egyetlen, közös alkotásba sűrítsék bele. Az új modell megalkotása során ugyanaz a részletekbe menő figyelem, gondos anyag- és színválasztás, valamint stílusteremtés érvényesült, mint amivel egy új divatkollekciót életre hívnak. A FIAT és a Giorgio Armani együttműködésének gyümölcse.

A kézműves igényességnek, az aprólékos kidolgozottságnak ezzel a szintjével a legritkább esetben találkozhatunk ebben a méretosztályban. A FIAT 500 esetében azonban ez nem meglepő, hiszen a modell a Made in Italy értékrend, az olasz kiválóság legendás megtestesítője. Ezeknek a jellemzőknek a jelentőségét és értékét még magasabbra emeli a tény, hogy az olasz divatvilág legnagyobb nevével együttműködésben fejlesztették ki azokat.

A FIAT Mirafiori üzemében, Torinóban készülő új 500e Giorgio Armani kizárólag ferdehátúként (fém tetővel) lesz elérhető, ami egyszerre tükrözi a Giorgio Armani utolérhetetlen eleganciáját és a Fiat 500e merész karakterét.

Az 500e Giorgio Armani színválasztékában két egyedülálló, exkluzív árnyalat jelenik meg: az egyik egy csillámosított sötétzöld szín, egy olyan, egyszerre modern és technikai hangvételű szín, amely Giorgio Armani stílusát és ízlésvilágát tükrözi; a másik a kiemelkedően kifinomult greige kerámia kompozíció. Az Armani által megkomponált greige tónusában és nevében egyaránt a szürke (grey) és a bézs (beige) elegyedik.

Ami a külső megjelenést illeti, az olasz tervezők a kontrasztok és díszítések minimalizálására törekedtek, hogy minél inkább monokróm hatást érjenek el: ez a letisztult, lényegre törő megjelenés a legteljesebb mértékben összecseng az Armani stílusával. A legfontosabb külső stíluselem az exkluzív kialakítású keréktárcsa, amelyen nagy léptékben fedezhetjük fel a GA logóját. A keréktárcsák csillagként ragyognak az autón, és messziről kiemelik azt a tömegből.

Az egyedi rajzolat egyrészt kihangsúlyozza az együttműködést, másrészt a finoman térbeli felületkialakításnak köszönhetően javítja az áramlástani jellemzőket. A meleg tónusú, kétszínű, eloxált hatás és a finom oldalirányú rovátkák rendkívül kifinomult esztétikumot eredményeznek.

Az utastérben kiemelkedően igényes kidolgozás fogad, amelyben az ülések középvonalának betétei V alakú öltésekkel és háromdimenziós mintázattal idézik a mesterszabóság klasszikus technikáit. A beltérben alkalmazott anyagok elegánsak és a legkiválóbb minőségűek. Ezeket olyan innovatív, előremutató gyártási folyamatokkal társítottuk, mint a műszerfali betéteket borító, lézerrel vágott fa, amely a prémium szöveteket idézően hívogató és puha, vagy olyan, kézműves jellegű megoldásokkal kombináltuk, mint a finom hímzés.

Az új 500e Giorgio Armani megjelenését utánozhatatlanná teszi a milánói mester logója és kézjegye: előbbi a keréktárcsákon és az üléseken jelenik meg, míg az utóbbival a műszerfalon, az ajtópaneleken és a hátsó ablakon találkozhatunk.

forrás: Stellantis, FIAT

OLVASD TE IS AZ 5 PERC OLASZ NYOMTATOTT MAGAZINT!