La Rinascente, a kultikus olasz áruházlánc

Szerző képe

By Szalai Nóri

160 év. Lassan ennyi idős a milánói születésű Rinascente, Olaszország legrégebbi áruháza, egyben az első olyan üzlet, ahol kész ruhákat árultak, főként férfiak számára. A nyitás követően egy év sem telt el, és a vállalkozás olyan népszerű lett, hogy már 100 alkalmazott sürgött-forgott, hogy kiszolgálja az egyre növekvő vevői igényeket.

forrás: Archives Rinascente – Férfiruha-divat

Luigi és Ferdinando Bocconi 1865-ben alakították át készruhákat árusító üzletté textilboltjukat, amely csak 1887-ben költözött át a Galleria Vittorio Emanuele II melletti épületbe, ahol elsőként Aux Villes d’Italie néven majd később Alle Città d’Italia név alatt működött.


forrás: Archives Rinascente- A milánói áruház homlokzata

1917-ben a testvérpár eladja a bizniszt Senatore Borletti-nek, aki rögtön át is nevezi az áruházat, és az új név kitalálásához Gabriele D’Annunzio költőt, a dekadens művészeti irányzat és szimbolizmus kiemelkedő olasz képviselőjét kéri fel. Ő találja ki a Rinascente (magyarul Újjászületett, a rinascere – újjászületni igéből) nevet, ezzel szimbolizálva az üzlet újjászületését, ami a tulajdonosváltással következett.

forrás: PD Italy – Senatore Borletti

  1. december 25-én, karácsonykor, azonban majdnem füstbe megy minden nagyratörő terv, amikor az akkor nagy csinnadrattával megnyitott áruházban tűz üt ki (amit valószínűleg rövidzárlat okozott, bár hivatalosan soha nem derült ki a tűz oka). A hatalmas károkat követő helyrehozatali munkák után, 1921-ben, az újra megnyitott áruházban maga Borletti mutatja be az újdonságokat. A vállalkozó a ruhák, szövetek és kiegészítők vásárlási lehetősége mellett kávézót, postát és fodrászatot is nyit az áruházban. De ez nem minden!

forrás: PD Italy

Felismeri a kirakatok fontosságát, és így, a helykihasználás optimalizálása után, világítási rendszert szereltet a kirakatokba is, hogy látványosan kiemelje a portékákat. A világítás mellett fontos szerepet kaptak a plakátok is, amelyeket művészi gondossággal terveztet meg Marcello Dudovich festőművész támogatásával, aki az 1920-as évektől kezdve a kor art deco stílusában sorra tervezi a Rinascente reklámplakátjait.

A Rinascente volt az első, aki bevezeti a katalógusokat. Az Album Novitá kiadvánnyal egyesíteti a marketing több alapvető szempontját is, hiszen amellett, hogy ezzel reklámfelületet ad a termékeinek, a katalógusból való vásárlás lehetőségét is megalapozza.

A II. világháborút súlyos csapást mér az áruházra, így azt 1950-ben másodszor is felújítják.

forrás: PD Italy – A milánói áruház az 1943-as bombázások után 

Annak érdekében, hogy a divat valóban mindenki számára elérhetővé váljon, a Rinascente 1963-ban szerződést köt Pierre Cardin divattervezővel, ezzel még több ember számára lehetővé teszi az elérhető luxustermékek vásárlásának lehetőségét.

Ezzel egy időben, egészen pontosan 1957-ben, az áruház felvesz egy fiatal kirakatrendezőt, aki később a férfidivat-osztály vezetője is lesz. Tehetségének köszönhetően a fiatalember fényes karriert fut be, és az egész világ megismeri a nevét. Úgy hívják, hogy Giorgio Armani … de ez már egy másik történet.

forrás: Archives Rinascente – A kirakatrendező Armani

——

Szeretnéd te is megtapasztalni a Rinascente élményt? A következő olasz városokban találod meg az üzletet:

Milano – flagship store
Piazza del Duomo – Az első, és egyben legnevezetesebb áruház. A milánói dómtól mindössze néhány lépésre található. Tíz emeletén szinte minden megtalálható a divattól az ékszereken át a kiegészítőkig, a szépségápolási termékektől az exkluzív finomságokig. Kihagyhatatlan a Design Supermarket az első emeleten és a Food Market a hetediken, ahol az étterem teraszáról csodás kilátás nyílik a Duomo-ra.

Roma – flagship store
Via Del Tritone 61 – A Trevi-kúttól és a Spanyol lépcsőtől néhány lépésre található a másik flagship store.

Torino
Via Giuseppe Luigi Lagrande 15

Firenze
Piazza della Repubblica

Roma
Piazza Fiume

Cagliari
Via Roma 143

Palermo
Via Roma 289

Catania
Via Etnea 95121

Monza
Largo Giuseppe Mazzini